מחקר מתחרים

רוב בעלי העסקים היו מעדיפים מן הסתם להיות היחידים בתחומם. המציאות, מה לעשות, שונה לחלוטין – ומאחר שיש לכם מתחרים, מומלץ להתעמק בנוכחות האינטרנטית שלהם, להבין מהן החוזקות שלהם ולזהות את המקומות שבהם היתרון הוא שלכם. פעולות אלה, שמוגדרות מחקר מתחרים, תורמות רבות לקידום כל אתר וגם באופן כללי להתנהלות מיטבית של העסק.

מתי כדאי לבצע את מחקר המתחרים?

בדיקה יסודית של אתרי המתחרים ושל הפעולות שהם מבצעים כדי להתקדם מומלץ לבצע בשלושה מצבים:

א. בתחילת קמפיין קידום אתר – כדי להגיע למקומות הראשונים בתוצאות החיפושים הרלוונטיים בגוגל ובשאר מנועי החיפוש, האתר שלכם צריך להיות קודם איכותי, בעל תוכן איכותי, אבל בנוסף עליו לחלוף על פני אתרים ספציפיים, ולכן למידע המפורט שמתקבל באמצעות מחקר מתחרים משקל נכבד בתכנון אופטימלי של קמפיין SEO.
ב. כשישנה ירידה משמעותית במספר הכניסות לאתר או צניחה בדירוגים הרלוונטיים – אחת הסיבות למצבים אלה היא התחזקות משמעותית של אחד השחקנים האחרים בתחום הפעילות שלכם. כדאי להבין מה עושים המתחרים ולהתאים את האסטרטגיה שלכם לשינויים.
ג. כשהעסק נכנס לתחום פעילות חדש עבורו, או כשלענף שלכם מצטרפים גורמים נוספים – בשני המקרים האלה ישנם מתחרים חדשים, וכדאי כמובן להכיר אותם.
בנוסף, גם במצבי “שגרה” חקר המתחרים עשוי לספק תובנות יקרות ערך ובעקבותיהן שיפור בביצועים.

איך לבחור את המתחרים שאותם חוקרים?

ההחלטה הראשונה במסגרת מחקר מתחרים היא מיהם בעצם השחקנים האחרים בענף שאותם בוחנים. בדרך כלל ייבחרו מתחרים בדף הראשון של גוגל ולעתים גם אתרים שמופיעים בדף השני כשמחפשים מילות מפתח שקשורות לתחום הפעילות – כשבאופן טבעי בחירת החיפושים עשויה להשפיע על רשימת המתחרים הנחקרים. חשוב להבחין בין אתרי תדמית לבין אתרי מסחר כדי לאתר את המתחרים הרלוונטיים ביותר. בנוסף, אם ישנם מותגים גדולים שלא מופיעים ברשימה, כדאי לשקול להוסיף אותם – סביר להניח שהאתרים שלהם בנויים לא נכון או מקודמים באופן כושל, וגם מטעויות ניתן להפיק מידע משמעותי.

מה חשוב לבדוק אצל המתחרים?

כאמור המטרה של מחקר מתחרים היא זיהוי היתרונות של אתרים בולטים אחרים בתחום הפעילות שלכם וכן איפה המתחרה פחות טוב. מסקנות המחקר מהוות את אחד השיקולים העיקריים לבחירת תחומים וביטויי מפתח שעבורם נקדם את האתר – אופציה אחת היא לאתר נישות פנויות יחסית (בזכות חולשת האחרים), כך שניתן להגיע בהן לצמרת גם בהשקעת משאבים מינימלית ולמשוך חלק נכבד מקהל היעד שלנו. אופציה שנייה היא לזהות את הדרכים בהן אתרים אחרים מושכים אליהם לקוחות פוטנציאליים ולהקדיש זמן, תשומת לב ומשאבים נוספים לחיזוק האתר שלנו באפיקים אלה, כך שהוא יציב תחרות של ממש למובילים ובסופו של תהליך SEO יתפוס את מקומם. בכל מקרה נבחנים הפרמטרים הבאים:

א. פרופיל הקישורים – כדאי לבחון את הלינקים שמובילים אל המתחרים שלכם – הן אל עמודי בית והן אל עמודים פנימיים. לינק טבעי ממקור סמכותי הוא נכס יקר ערך במסגרת קידום אתרים, וכדאי לקבל השראה מפרופילי הקישורים של אתרים אחרים בתחום כדי ליצור נכסים איכותיים משלכם.

ב. כמות העמודים המאונדקסים – אתרים שמציגים כמות עמודים מאונדקסים גבוהה יכולים ליהנות מיתרון על פני האחרים, אבל בתנאי שמדובר בעמודים “אמיתיים” – כלומר כאלה שלא מכילים תוכן דל או משוכפל אלא תכנים בעלי ערך מוסף של ממש לגולשים.

ג. מהירות – משך הזמן שחולף עד שכל אתר עולה, ובפרט בגרסאות המובייל, הוא פרמטר משמעותי הן מבחינת גוגל והן מבחינת הגולשים. כדאי לוודא שמהירות האתר שלכם היא לפחות כמו מהירות האתר של המתחרה העיקרי.

פרמטרים נוספים

פרמטרים נוספים שניתן לבחון במסגרת מחקר מתחרים הם מערכת הניהול של כל אתר שכן לסוגים שונים של מערכות CMS השפעה מסוימת על הדירוג, והאם הם מאובטחים בהתאם לדרישות העדכניות של גוגל (שהצהירה חד משמעית כי תעניק ציונים גבוהים יותר לאתרי HTTPS ביחס ל-HTTP). גיל הדומיין עשוי אף הוא להוות פרמטר מבחינת גוגל ולמרות שבדרך כלל אין לנו שליטה עליו רצוי להיות מודעים אליו כדי להבין עד כמה עוצמתיים המתחרים שלנו ובהתאם להגדיר יעדים ריאליים. עוד כדאי לקחת בחשבון שעקב בעיות סריקה באתרי המתחרים ייתכן שלא ניתן יהיה לקבל את מלוא המידע, או שהוא יהיה לא מדויק ב-100% – אבל גם כך יש לו ערך רב.
אילו כלים מומלצים לביצוע המחקר החשוב?

אופציה מומלצת אחת היא SEMRUSH. כלי זה מספק מידע נרחב – בין השאר ביטויי המפתח החזקים ביותר של כל אחד מהמתחרים, המיקומים שלהם בכל תוצאות החיפוש כולל אומדן של נפח התנועה מתוך כל ביטוי ומילת נפתח, התראות אודות מתחרים שהפכו משמעותיים והמלצות על ביטויי זנב ארוך ומילות מפתח שכדאי לקדם עבורם. חשוב לציין כי סקירת חברות מתחרות דרך SEMRUSH כוללת גם ניתוחי קישורים נכנסים אל כל המתחרים, אולם את האינפורמציה הזו מוטב לקבל דרך כלים אחרים ובהם למשל Majestic Seo ו-Ahrefs.

כלי פופולרי אחר לביצוע מחקר מתחרים הוא SIMILAR WEB. באמצעותו תוכלו לדעת מהו אחוז הנטישה אצל האתרים האחרים בתחום שלכם, מהו זמן השהייה בכל אחד מהם, מהם מקורות הכניסה העיקריים וכיצד נחלקת התנועה בין האורגני לממומן. כלי בדיקת תחרות כמו SIMILAR WEB יעזור לכם גם להבין מהם הדפים הפופולריים ביותר באתרים דומים לשלכם, ואם אין לכם תוכן בנושאים אלה – זה הזמן ליצור אותו (כמובן מבלי להעתיק אלא תוך שימת דגש על מקוריות ובידול העסק שלכם מהמתחרים).
המלצה נוספת היא פשוט לגלוש אל המתחרים. כשבודקים את איכות התכנים, למשל, מקבלים אינדיקציה טובה לגבי הרמה בענף שלכם, וכמובן שתמיד כדאי להציב רף גבוה עוד יותר מבחינת התוכן אצלכם באתר. גם תבניות עמוד וכן היררכיית האתר של המתחרים עשויות לספק תובנות לגבי המבנה האופטימלי אצלכם – ושוב, חשוב מאוד לא להעתיק מהמתחרים אלא ללמוד מהם וליצור אתר איכותי, ייחודי ומבודל היטב כך שלגולשים תהיה סיבה טובה לבחור בכם ולא באף אחד אחר.

WhatsApp chat