גוגל שועטים אל עבר 2021: הכירו את Page Experience Update

במהלך שנת 2020,(28 במאי) בגוגל הכריזו כי המירוץ אחר עדכון האלגוריתם החדש “והמשמעותי” החל. העדכון, או בשמו המלא – Page experience update, ייכנס לתוקף כבר בשנת 2021 – והוא עשוי להשפיע מאוד על תוצאות החיפוש בכל האתרים.

אל מי הוא מוכוון בעיקר?

בכלליות, העדכון מוכוון לכל בעלי האתרים המעוניינים להגדיל את כמות הכניסות מכל ערוצי הכניסות ומהערוץ האורגני בפרט. בפסקה הבאה (לא במאמר), ננסה לבחון קצת יותר מלמעלה על מה ועל מי הוא עומד להשפיע, אבל לפני הכל ננסה להבין למה גוגל התכוונו בעצמם:

page experience in Google

לא רק שגוגל הודיעו לנו שיהיה עדכון, הם גם פרסו את כל החזון שעומד מאחורי כל רכיב ורכיב לקראת מה שמצפה לנו בשנת 2021. אם נסכם זאת בקצרה, אלו שלושת המונחים הגדולים שעליהם יתבסס עדכון חווית המשתמש שכדאי לשנן: Core, Web, Vitals.

Core – מתייחס לזמן הטעינה, כלומר היחס בין חווית המשתמש הכללית לבין זמני הטעינה באתר

Web – מתייחס לפעילויות והאינטרקציות של הגולשים בתוך האתר

Vitals – מתייחס לנראות ויזואלית יציבה וממוקדת יותר

המאמר הבא ינסה להסביר כיצד העדכון הזה יבוא לידי ביטוי דווקא מהעולם של זמני הטעינה. עולם שהרבה מאנשי השיווק הדיגיטלי פחות היו רוצים להתעמק בו, או אפילו בחלק מן המקרים – נרתעים ממנו. אז, מה הקשר בין זמני הטעינה לעדכון Page Experience Update?

LCP - זמן העיבוד של הרכיב הגדול ביותר בעמוד (LARGEST CONTENTFUL PAINT)

אם כבר נכנסים לעולמות הפנימיים של זמני הטעינה, כדאי להכיר את רצף האותיות LCP. למעשה מדובר במונח טכני למדידת זמן העיבוד של הרכיב או האיזור הגדול ביותר בעמוד.

* הערה חשובה * זמן העיבוד וזמן הטעינה – זה לא אותו דבר! זמן הטעינה הוא מונח שמתאר באופן כללי יותר את כמות הזמן שלוקח לעמוד להיטען. לעומת זאת, זמן העיבוד מתאר את כמות הזמן שלוקח לעבד את הרכיבים (תמונה, אלמנטים עיצוביים וכו’).

LCP

כיצד להטיב עם ה- LCP?

אם LCP מודד את זמן העיבוד של הרכיב הגדול ביותר בעמוד, הדרך הקלה ביותר להטיב עם מדד ה-LCP היא פשוט לצמצם משמעותית את זמן עיבוד הרכיב על ידי דחיסתו, הקטנתו או אפילו על ידי הסרתו במידה ואין לו באמת שימוש. מתכנתים ומפתחי אתרים רבים בוודאי יוכלו לסייע לכם להבין מהו זמן העיבוד של אותו רכיב בעמוד ובוודאי ישמחו (או שלא) לתת לכם פתרונות הולמים ובהתאם לצורך.

לאיזה זמן טעינה צריך לשאוף כשמודדים LCP?

בגוגל מדרגים את LCP עם שלוש ציונים:

  • טוב: 2.5 שניות ומטה
  • צריך שיפור: 2.5-4 שניות
  • גרוע: 4 שניות ומעלה

CLS - זמן העיבוד של שאר הרכיבים - (Cumulative Layout Shift)

כדי להסביר על המונח הזה, נדגים כאן סיטואציה שכיחה יחסית שיכולה לקרות לכל הגולשים ברשת בעיקר דרך המובייל. נכנסים לעמוד נחיתה >> מוצאים את הקישור שחיפשנו >> באים ללחוץ עליו ואופס… העמוד קופץ כלפי מעלה או למטה ובסוף לוחצים על קישור אחר.

עדיף לא לחפש אשמים אבל במקרה הזה האשמים בחוויה המעצבנת הזו הם שאר הרכיבים הפרוסים בעמוד שנטענים בקצב איטי להחריד – טפסים, תמונות, בלוקים, גלריות ושלל תוספי וורדפרס. כלומר כשמשתמשים במונח הטכני CLS, מתכוונים לזמן העיבוד של שאר הרכיבים הפרוסים בעמוד בנוסף ל-LCP, שהוא נמדד בפני עצמו.

אז כמובן שאם מחליטים לצמצם את זמן העיבוד של שאר הרכיבים, ההשפעה על חוויית המשתמש תהיה רבה וניכרת.

כיצד להטיב עם ה- CLS?

להקפיד על זמני עיבוד סבירים של כל האלמנטים ההכרחיים, שאותם ניתן למדוד בממשק PageSpeed Insights של גוגל.

הציון של CLS נמדד בשלוש קטגוריות:

  • טוב: 0.1 שניות ומטה
  • נדרש שיפור: 0.1 – 0.25 שניות
  • גרוע: 0.25 שניות ומעלה

מהו האתגר בביצוע אופטימיזציה ל-CLS?

אתרי תוכן ענקיים וממותגים שמחזיקים מאחוריהם ניהול בירוקרטי ומעייף כנראה יסבלו יותר מחוסר גמישות בהקשר של שינויים עיצוביים. לעומת זאת אתרים סולידיים יותר שלא נתונים לניהול מסועף יכולים לעמוד טוב יותר באתגר הזה.

כיצד אפשר בכל זאת להתגבר על האתגר?

אם זמן ה- CLS איטי, ולא ניתן לשנות את העיצוב יש כמה דברים שניתן להעזר בהם:

  • לייצר רשימה של מאפייני הגודל והמשקל של כל הרכיבים בעמוד
  • לתעדף את הרכיבים על פי חשיבות
  • לסנן מתוך הרשימה את הרכיבים הכי הכבדים שאין להם שימוש ולהסיר
  • להקפיד שלא להציג שני תכנים שונים באותו עמוד

השפעות נוספות של העדכון Page Experience Update

בנוסף לשיפור המדדים של זמני הטעינה, Core, ולמרות העלייה בחשיבותם של שאר המונחים; Vitals ו- Web, יש לקחת בחשבון גם מדדים מוכרים בעלי רמת השפעה גבוהה על דירוג האתר בתוצאות החיפוש האורגניות כמו: אבטחת האתר, נוחות הגלישה בניידים והימנעות מהצגת מסרים באמצעות חלונות או אלמנטים פולשניים שקופצים בפרעות.

או במילים של גוגל עצמה:

‘It also includes existing Search signals: mobile friendliness, safe-browsing, HTTPS, and intrusive interstitial guidelines.’

This means that those websites who have put-off optimising their site for these existing ranking factors will be punished further when the changes come into play.

במאמר ההמשך נרחיב על חלק מההשפעות הנוספות של העדכון וכיצד הם יבוא לידי ביטוי גם בשאר התחומים.

נכתב על ידי: עוז לוי, Senior SEO בסוכנות A-2-Z

WhatsApp chat