תעודת אחריות לאתר נגיש

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שחוקק בשנת 1998, לא פסח על העולם הדיגיטלי, המהווה כיום במה מרכזית למסחר גלובאלי ומקומי, למידע ולשירותים. אלון זכאי, מייסד, שותף ומנכ”ל חברת A-2-Z המובילה את תחום הנגשת האתרים בישראל, משתף בדרישות החוק, בצרכים של גולשים עם מוגבלויות בישראל ובחובתנו המוסרית כחברה וכפרט כלפיהם, וגם בכדאיות העסקית עבורנו כבעלי עסקים.

בנוסף למעטפת שירותים מלאה אשר כוללת בניית אתר על פי כלל ההתאמות לנגישות מלאה, קידום האתר, אחסון האתר, ומערך שירותי שיווק דיגיטלי מקיפים, בחרה חברת -A-2-Z- נגישות ושיווק באינטרנט לספק תעודת אחריות מלאה ומקיפה לאתרים אותם היא מנגישה (אתרים חדשים הנבנים על ידי מומחי החברה ואתרים קיימים העוברים התאמה והנגשה על ידה).


למה צריך תעודת אחריות?

חוק הנגישות ברשת מתייחס לפרמטרים רבים הדורשים התאמות על מנת להפוך את האתר לנוח, נגיש וידידותי למשתמש לכלל ציבור, כולל לגולשים עם  מוגבלות. תעודת האחריות מבטיחה ללקוחות חברת -A-2-Z התאמה מלאה של האתר על פי דרישות החוק, כמו גם תחזוקה והתאמות על פי צורך, שמירה על נגישות עם השינויים באתר, עדכוני גרסה, התקנת תוספים והתאמה לדפדפנים.

בעולם הפיסי, מי שהנגיש את בית עסק – לדוגמא רמפה לכיסא גלגלים, מרווחי הפתחים, דלפקי שירות וכו’, כנראה מסודר לשנים הקרובות. העולם הדיגיטלי לעומת זאת משתנה כל הזמן – האתרים משתנים, עולים תכנים ופיתוחים חדשים, גרסאות הדפדפנים משתנות, ואפילו תוכנות ההקראה בהם נעזרים עוורים מעדכנות גרסאות. כל שינוי כזה מצריך בחינה מחודשת של פתרונות ההנגשה הקיימים ויצירת התאמות בהתאם לצורך.

“תעודת האחריות שלנו לאתר נגיש” מסביר אלון, “מספקת לבעלי ומנהלי החברות ראש שקט, וגם כשיש שינויים, אבל אנחנו שומרים, בודקים, ומתקנים בהתאם לצורך”

מה הסיכון שבהפעלת אתר שאינו מונגש?

חוק הנגשת אתרים שנקבע תחת תקנות נגישות השירות באוקטובר 2017 מחייב את רוב בעלי אתרי האינטרנט הנותנים שירות לציבור בישראל לבצע התאמות ולספק אתר נגיש בהתאם לתקן הנגישות. החוק גם מאפשר הגשת תביעות כנגד אתרים שאינם עומדים בדרישות ובתקנות, בסך 50000 ₪ לתביעה, ללא הוכחת נזק וללא מגבלה של כמות התביעות, במקביל לסנקציות מנהלתיות מצד הנציבות לשווין זכויות לאנשים עם מוגבלות של משרד המשפטים

לצד התביעות הפרטיות קיימים בתחום, מדובר בנישה של ממש עבור עורכי דין המתמחים ביוזמה של תביעות אישיות ותביעות ייצוגיות כנגד בעלי אתרים שאינם מונגשים כחוק, מה שחושף ומעלה את הסיכויים לתביעות, ולקנסות כבדים לעסקים ולארגונים.


מהם הכלים המאפשרים את הנגשת האתר לאנשים עם מוגבלות?

כשם שישנן מוגבלויות רבות, כך גם הכלים המיועדים להנגשת האתר הם רבים ומגוונים. קיימות תכנות הקראה ללקויי ראייה, תכנות הגברה ותדרים ללקויי שמיעה, וכלים רבים נוספים. יועצי הנגישות בחברת A-2-Z עובדים עם המתכנתים על כל אתר, ואלה יוצרים יחד את התאימות בהתאם למבנה האתר ולשירותים אותו הוא מספק. קיימת התייחסות לכל פרט ופרט הנוגעים לחוויית המשתמש באתר, וכפועל יוצא מכך נולד אתר שהוא גם נגיש וגם ידידותי יותר לכלל הגולשים, ובעל פוטנציאל קידום חזק במיוחד במנועי החיפוש.

מה הקשר בין נגישות האתר לקידום בגוגל?

פרמטרים רבים באתר אשר נסרקים על ידי גוגל לצורך דירוג האתר בתוצאות החיפוש, באים לידי ביטוי בעת הנגשת האתר בהתאם לתקן. דפוס הפעולה של תוכנת ההקראה ללקויי ראיה, הנמצאת על המחשב האישי של הגולש ומאפשרת את פעולת ההקראה, דומה מאד לזה של אלגוריתם הסריקה של גוגל, כלומר גם גוגל סורק את האתרים עם סוג של קורא מסך, כדי לזהות ולהבין את ביטויי המפתח באתר.

הדבר בא לידי ביטוי גם בעת יצירת טקסט חי, רישום לינק, הגדרת  תגיות כותרת ותיאור, העלאת תמונות עם טקסט חילופי, וכלים נוספים המשמשים הן לנגישות והן לקידום האתר.


לסיכום:

צוות הנגישות של A-2-Z מלווה את החברות המובילות בארץ בתחומי המשק השונים:
רשויות מקומיות ועיריות, הבנקים, חברות ביטוח ומוסדות פיננסים, משרדי ממשלה, רשתות קמעונאיות, המוסדות האקדמיים, חברות התקשורת, חברות תיירות, חברות הי-טק, מוסדות הבריאות, משרדי עורכי דין מובילים וחברות מסחריות.

“לצד דרישות החוק והאיום בקנסות, מה שמניע אותנו כחברה הוא צורך אמיתי לספק חוויית משתמש מלאה ונוחה לכלל המשתמשים באתר. הגענו לתחום די במקרה” אומר אלון, “בעקבות התנדבות של החברה ושלי בעמותת נגישות ישראל, שם נחשפנו לצרכי האוכלוסיות השונות. לימים התברר כאמור גם החיבור הטכנולוגי בין הנגשת אתרים ובין קידום אתרים בגוגל- תחום העיסוק המקורי שלנו כבר כמעט 20 שנה, כך שהכל מדוייק..”

נגישות באחריות
WhatsApp chat