מדיה חברתית

המון ישראלים מבלים המון זמן בפייסבוק, ביוטיוב, באינסטגרם, בטוויטר וברשתות חברתיות נוספות. חלקם, מן הסתם, הם קהל היעד שלכם, ורשת חברתית היא מקום מצוין לפגוש אותם, להתוודע אליהם – ולהציג בפניהם את כל היתרונות שמאפיינים אתכם ואת התועלת שמצפה להם אם יהפכו ללקוחות שלכם.

הסיבה העיקרית לכך היא האופי הייחודי של ההתנהלות ברשתות חברתיות. אם באתרים רגילים הגולשים כמעט תמיד פסיביים (כפי שהם במדיה המסורתית – רדיו, עיתונות מודפסת, טלוויזיה וכו’), הרי שבפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר הם יכולים גם לבטא את עצמם ולהפוך את האינטראקציה אתכם למשמעותית יותר מבחינתם. ככל שהאינטראקציה משמעותית יותר, כך גדלה המחויבות של הגולש כלפיכם, וגדל גם הסיכוי שהוא יהפוך ללקוח, בין אם אתם מוכרים מוצר, שירות, רעיון או אישיות. בנוסף, במידה רבה הרשתות החברתיות “מאלצות” אתכם להקשיב באמת למי שנמצא מולכם ולהבין מי הוא, ובהתאם קל יותר להעביר את המסרים המדויקים, לשתף באינפורמציה בעלת ערך ולעורר את הרגשות שיניעו לפעולה הרצויה מבחינתכם. 

עוד יתרון משמעותי של שיווק ברשתות חברתיות הוא פוטנציאל הוויראליות – טקסט נוגע, סרטון משכנע או תמונה שמתחברים אליה מיד יועברו על-ידי הגולשים, לפעמים בתפוצה מסחררת, מבלי שאתם תידרשו להשקיע בהפצה משאבים יקרים, כך שפוטנציאל הרווח של ה-SMO (ראשי תיבות של הביטוי Social Media Optimization) עצום.

 


הגדרת מטרות מדויקת ומפורטת

כולנו, או לפחות רובנו, ממילא מסתובבים לא מעט בכמה וכמה רשתות חברתיות: פייסבוק היא הפופולרית ביותר, אינסטגרם נחשבת לזו שמתאימה לשיווק עבור קהל צעיר, לינקד אין היא יותר רשת עסקית מחברתית (למרות שבאופן כללי הגבולות בימינו הולכים ומיטשטשים) ויוטיוב היא מקור משמעותי מאוד של תכנים עבור קהל נרחב. מסיבה זו ישנם כאלה המאמינים כי שיווק ברשתות חברתיות יכול להתבצע באופן אינטואיטיבי, בלי תוכנית עבודה מסודרת. באופן עקרוני אמנם כל אחד יכול לפתוח חשבון פייסבוק או אפילו דף עסקי סביר, להעלות תמונות לאינסטגרם ולצייץ טקסטים תמציתיים בטוויטר – אבל ללא אסטרטגיית שיווק מדויקת קרוב לוודאי שתגלו כי אתם משקיעים זמן רב ומניבים תוצאות מועטות, אם בכלל.

הבסיס של אסטרטגיה נכונה הוא הגדרת מטרות מפורטת: מטרה אפשרית אחת היא יצירת קשר עם הלקוחות הפוטנציאליים כדי שייחשפו אליכם. מטרה זו אולי לא מגדילה את המכירות באופן מידי אבל היא מאפשרת בניית קהל רחב ואם יש לכם מה להציע לו, התוצאות לא יאחרו לבוא. מטרה אפשרית אחרת היא לידים לאנשי השיווק של העסק ועוד מטרה נפוצה היא מיתוג (אישי או עסקי) כדי להקנות לכם או למוצר שלכם תדמית רצויה. חשוב להדגיש כי המון לייקים או שיתופים רבים אמנם תמיד מחממים את הלב, אבל הם אינם מטרה של ניהול מדיה חברתית אלא אמצעי.

יישום מדויק ושימוש באמצעים המתאימים ביותר עבורכם

כשיש מטרות מוגדרות היטב קל יותר להגיע אליהן, ובפרט כשה-SMO מבוצע על-ידי מומחי ניהול מדיה חברתית שמקפידים להתעדכן בנעשה ברשתות השונות ומצוידים בכל הכלים שקיימים בתחום זה.

איפה לפעול?

ההחלטה הראשונה במסגרת תכנון ההוצאה לפועל של האסטרטגיה היא באיזו רשת חברתית (או מספר רשתות) להתמקד. בחירה אופטימלית לוקחת בחשבון קודם כל את חוזקות העסק – עבור מסעדה, למשל, אינסטגרם יכולה להיות פלטפורמה מעולה להצגת מנות מעוררות תיאבון, ואילו עבור מיתוג אישי טוויטר עשויה להתגלות כמקום אידיאלי. מרכיב שני הוא ההרגלים של קהל היעד שלכם. כך לדוגמה כשהמטרה היא הגעה לציבור רחב ובה בעת מפולח לפי ההעדפות שלנו, פייסבוק ויוטיוב הם המקומות להשקיע בהם את המאמצים והמשאבים.

איך לפעול?

ניהול מדיה חברתית כולל מנעד רחב מאוד של אפשרויות: בניית מותג ברשתות חברתיות עשויה למשל להישען על סדרת סרטונים שמצליחים גם להעביר תכנים באופן מקצועי וגם לשעשע, כשבמקרים אלה הפוטנציאל הוויראלי גבוה במיוחד. אופציה נוספת היא פרסום ממומן שמתאים בעיקר למי שמנסה לבנות מאגר לקוחות ורוצה להגיע לקהל רלוונטי רחב בפרק זמן קצר, ועוד פעולה הכרחית היא אופטימיזציה של הפרופיל (בכל רשת שהיא) כך שהוא יציג אתכם ואת העסק באופן המדויק ביותר והמחמיא ביותר.

דגשים חשובים נוספים

כדי לנצל במלואם את היתרונות של שיווק ברשתות חברתיות, מומלץ להקפיד על שני כללים חשובים: ראשית, פחות לשווק ויותר לתקשר – דווקא כשלא מנסים למכור בכל הכוח אלא יוצרים קשר אמיתי עם בני האדם שמהצד השני של המסך, יש סיכוי גבוה יותר להפוך אותם ללקוחות; ושנית, להקפיד להתייחס – ובאופן ענייני ומכבד – לכל תגובה שמקבלים בכל רשת חברתית. הקפדה על דגשים אלה ועל גיבוש אסטרטגיה מסודרת תבטיח שגם אתם תנצלו באופן מיטבי את המדיה החברתית גם לצרכים עסקיים.

WhatsApp chat