אתר נגיש הוא אתר שזוכה לעדיפות בגוגל – האומנם?

התשובה הקצרה לשאלה שבכותרת היא כן – הנגשת אתר בהחלט מספקת תועלת משמעותית מבחינת הציון שהוא עשוי לקבל מגוגל. בהמשך העמוד תמצאו תשובות מפורטות יותר, וכך תוכלו להבין לעומק את הקשר בין נגישות לבין קידום אתרים.

סיבה ראשונה: פנייה למקסימום גולשים

עוד לפני הצורך להרשים את גוגל כדי לזכות בנוכחות מחמיאה בתוצאות החיפושים הרלוונטיים, כדאי לזכור שהנגשת אתרים היא מחויבות מוסרית, ובחלק גדול מהמקרים גם חוקית. אתר שאינו מונגש עלול להדיר כרבע מהאוכלוסייה – כבדי ראייה, עיוורי צבעים, כבדי שמיעה, אנשים בעלי אפילפסיה, מי שסובל מקשיים מוטוריים, אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ועוד – וחברה בריאה היא כזו שמתאמצת לספק לבעלי מוגבלויות מקסימום אפשרויות.
בנוסף, אם האתר לא מותאם לצרכים המיוחדים של בעלי המוגבלויות, יהיו גולשים רבים, ואפילו מאוד, שינטשו אותו מיד עם הכניסה אליו. שיעור נטישה גבוה פוגע בציון האיכות בגוגל – וזו הסיבה הראשונה לחשיבות של נגישות אתרים גם בהיבט של קידום אתרים.

סיבה שנייה: התאמה טובה יותר לדרישות של מנועי החיפוש

הנגשת אתר אינטרנט כוללת סדרה ארוכה של פעולות, שחלק גדול מהן תורם גם לדירוג בגוגל. דוגמה מצוינת לכך היא תמונות שאין להן תגים מתאימים – כבדי ראייה זקוקים לתגים שמספקים כותרת ותיאור כך שגם אם הם מתקשים לראות את התמונה עצמה הם יוכלו לשמוע את הפרטים הנ”ל ולהבין מה בעצם יש בה ואיך היא מתחברת לתוכן העמוד. גם הזחלנים של גוגל, כלומר התוכנה שסורקת את האינטרנט ו”קוראת” כל עמוד ועמוד, לא יודעים להבין את משמעות התמונות – והתגים עוזרים למנוע החיפוש לדעת מה כולל העמוד, ובהתאם להציג אותו בפני גולשים שהוא רלוונטי עבורם.

סיבה שלישית: חוויית משתמש טובה יותר לכולם

דוגמה נוספת לפעולה שעוזרת גם לבעלי מוגבלויות וגם למנועי חיפוש היא היררכיה נכונה בכל עמוד. זהו אלמנט קריטי למי שסובל מקשיי קשב וריכוז, אבל גם גולשים “רגילים” נהנים מחוויית משתמש טובה יותר כשיש היררכיה ברורה – ובסופו של דבר חוויית משתמש מוצלחת מתורגמת לעוד נקודות זכות בגוגל בזכות השהות הממושכת יותר באתר.
עוד פעולה שנכללת במסגרת תקנות נגישות אתרי אינטרנט ומשדרגת את חוויית המשתמש עבור מרבית הגולשים היא עיצוב שמבוסס על ניגודיות נוחה לקריאה. באופן כללי כשפועלים לפי הכללים של נגישות אתרים, כולם מרוויחים אתר ידידותי, מאיר עיניים, קל להבנה ונוח להפעלה, וגוגל כמובן מתעדפת אתרים שכאלה.

סיבה רביעית: קישורים על גבי טקסט ברור

הנגשת אתר אינטרנט כוללת גם מעבר על כל הקישורים, גם אלה הפנימיים וגם אלה היוצאים. כל לינק צריך להיות גם מובלט כך שיהיה קל להבחין בו, וגם להופיע על גבי טקסט ברור (ולא למשל “קרא עוד” סתמי). השבחת הקישורים היא צעד מתבקש גם מבחינת גוגל, כך שגם במקרה זה הרווח כפול ומכופל.

איך להבטיח נגישות מרבית וגם דירוג גבוה במיוחד בגוגל?

אתר נגיש הוא אתר שעומד בשורה ארוכה מאוד של כללים. למשל, הימנעות מהבהובים וריצודים (שעלולים לגרום להתקף אפילפטי אצל אנשים בעלי רגישות לאור), או אפשרות הפעלה באמצעות המקלדת ולא רק ע”י עכבר. בהתאם מומלץ להפקיד את מלאכת התאמת האתר לצרכים הייחודיים של בעלי מוגבלויות בידיים של מקצוענים בתחום. מי שהוא מומחה גם לנגישות אתרים וגם לקידומים יכול להבטיח לכם, וכמובן גם לקיים, אתר שיספק מענה מושלם לצרכים של כל האוכלוסייה, כולל בעלי מוגבלויות, ולדרישות העדכניות של גוגל.

WhatsApp chat