שמירה על אתר נגיש בהתאם לתקנות – גם לאחר שלב ההקמה

הצהרת נגישות

הנגשת אתרי אינטרנט לכלל האוכלוסייה, כולל גולשים עם מוגבלות, היא גם חובה על-פי החוק וגם הצעד המתבקש מכל מי שמודע לכמה חשוב לאפשר לאנשים עם לקויות שונות ליהנות ממלוא האפשרויות שמציע העולם כיום. בנוסף זהו אינטרס מובהק של כל בעל אתר, שכן כ-10% מהאוכלוסייה לא יוכלו כלל להשתמש באתר לא מונגש ובסך הכל 1 מכל 5 בני אדם הוא בעל מוגבלות מסוימת – ולא כדאי להפסיד חלק נכבד מקהל היעד.

בהתאם, הקמתו של כל אתר אינטרנט חייבת לקחת בחשבון את הצרכים הייחודיים של עיוורים, בעלי מוגבלות ראייה, כבדי שמיעה, בעלי הפרעות קשב וריכוז, מי שסובלים מקשיים קוגניטיביים ובעלי מגבלה פיזית המקשה על הפעלת הידיים. תקן מיוחד – תקן ישראלי 5568 – מנחה בוני אתרים כיצד להתאים את כל הדפים בכל אתר לכל אותם צרכים ייחודיים, וכדאי לדעת כי כל אתר שמעניק שירות כזה או אחר לציבור, גם אם הוא בבעלות פרטית או שייך לעמותה שפועלת שלא למטרות רווח, מחויב בהנגשה.

דגש משמעותי נוסף הוא השמירה על נגישות האתרים גם לאחר שלב ההקמה. חלק ניכר מאתרי האינטרנט, ובוודאי הטובים שבהם, מתאפיינים בדינמיות רבה – וחשוב לוודא כי כל שינוי וכל תוספת מתבצעים בהתאם לסעיף 35 בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (או בשם המקובל “חוק הנגישות לאתרי אינטרנט”).

מה חובה להנגיש?

חוק הנגישות רלוונטי לכל סוגי אתרי האינטרנט – אתרי מובייל, אתרי דסקטופ, מיני סייטים, דפי נחיתה – וכן לאפליקציות, רשתות חברתיות, הטפסים השונים שמופיעים ברשת ומסמכים רבים (PDF ועוד). עבור בתי עסק שפועלים במבנה שמגיעים אליו לקוחות נדרשת גם הנגשה פיזית של המקום, ולשם כך כדאי להיעזר בשירותיו של יועץ נגישות מוסמך.

מה כוללת ההנגשה?

הנגשת אתרים נועדה כאמור לאפשר גם לבעלי לקויות ראיה, לקויות שמיעה, קשיי קשב וריכוז, לקויות קוגניטיביות ומגבלות פיזיות להפיק את מלוא התועלת האפשרית מהאתר.

בהתאם, בניית אתר נגיש ותחזוקתו על-פי לתקנות כוללת מגוון רחב של צעדים: בין הצעדים המשמעותיים ביותר:

* חלופות טקסטואליות לכל תוכן שאינו טקסט ובפרט תמונות.

* התאמת האתר לטכנולוגיות רלוונטיות לעיוורים (קוראי מסך, מסך ברייל).

* היררכיה ברורה עם כותרות וכותרות משנה שמספקות אינפורמציה מדויקת (פעולה שמסייעת רבות לבעלי הפרעות קשב וריכוז).

* הוספת תגי ALT לתמונות (וגם לסרטים וללינקים).

* בחירת צבעים שיש ביניהם ניגודיות מובהקת והעדפת פונטים קריאים.

* אפשרות להגדלת הטקסט והקטנתו מבלי לפגום בעיצוב של האתר.

* הוספת Labels כדי להקל על מילוי טפסים ועל שימוש בכפתורי ההפעלה (וגם טקסט חלופי לכל כפתור מעוצב כמו “חפש”, “לחץ כאן” וכו’).

* לינקים שמסומנים באופן ברור.

* אפשור גלישה באמצעות החיצים ומקש ה-TAB ללא צורך בעכבר.

עוד מרכיב הוא פרסום בולט של הצהרת נגישות – הצהרה שמספקת מידע חיוני אודות רמת הנגישות, האפשרויות השונות, רכיבים שלא הונגשו עקב מגבלה טכנולוגית, הסדרי נגישות בעסק והדרכים ליצור קשר עם רכז הנגישות בעסק או בארגון.

מדוע נדרשת גם תחזוקה שוטפת כדי להבטיח נגישות אתרים מלאה?

הנגשה פיזית, בדרך כלל, היא פרויקט חד פעמי (שהרי אם למשל דלת הכניסה לעסק רחבה מספיק כדי לאפשר כניסה עם כיסא גלגלים, הפתח יישאר רחב דיו). נגישות באינטרנט לעומת זאת מחייבת תחזוקה שוטפת וגם לאחר שמושלמת הקמת האתר, והוא עומד בכל התנאים של חוק נגישות אתרים, עדיין נדרשת תשומת לב שוטפת לנושא. הסיבה לכך פשוטה: אתרים דינמיים מתאפיינים בלא מעט שינויים. בפרט מומלץ לכל בעל אתר לעבות אותו כל הזמן עם תוכן חדש ומעניין – ועל כן חשוב לוודא כי כל פרט ופרט באתר עומד בכל דרישות הנגישות עבור כל המוגבלויות השונות.

התחזוקה השוטפת מבחינת נגישות אתרים כוללת בדיקה של התוכנה (כלומר המערכת של האתר), כלל התכנים באתר, כל המידע והמסמכים וגם את הצהרת הנגישות כדאי לעדכן מעת לעת בהתאם לשינויים באתר ובעסק עצמו.

רק כך תוכלו להיות בטוחים בכל נקודת זמן שהאתר מונגש לחלוטין. בהקשר זה חשוב לזכור כי על-פי חוק הנגשת אתרי האינטרנט הינה חובה וכי בעל אתר שאינו מונגש חשוף להגשת תביעה אזרחית כנגדו. כל גולש רשאי להגיש תביעה כזו ולזכות בפיצוי של עשרות אלפי שקלים – וזאת מבלי שיצטרך כלל להוכיח כי היעדר הנגישות המלאה גרם לו לנזק כלשהו. גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, גוף המשויך למשרד המשפטים, ישנה האפשרות להוביל להטלת סנקציות שונות על בעלי אתרים שאינם מונגשים.

איך תוכלו לדעת בוודאות שהאתר שלכם נגיש בכל רגע ורגע?

חברת A-2-Z נגישות ושיווק באינטרנט מספקת ללקוחותיה חבילת שמירה על נגישות אתרים שוטפת. השירות כולל מספר מרכיבים חיוניים:

* גולשים סמויים ובדיקה תקופתית של האתר

* בדיקה מדוקדקת של כל פיתוח או עיצוב חדש בטרם הוא מועלה לאתר

* הנגשת כל מסמך חדש שנדרש באתר

* הדרכות מקיפות לאנשי תוכן ועיצוב בעסק או בארגון – על-מנת שיוכלו לקחת בחשבון את כל הפרמטרים הנכללים בתקנות הנגישות בכל פעולה ובפרט כשהם מבצעים שינויים באתר

* כתיבה של תכנים מונגשים והזנתם

* מתן מענה מקצועי לפניות גולשים ולכל תלונה על בעיה שקשורה לנגישות באתר

ניהול אתרי אינטרנט תוך תשומת לב מלאה לנושא ההנגשה מבטיח עמידה בכל התקנות ואתר שמשרת נאמנה את כלל האוכלוסייה – עובדה שבאה לידי ביטוי משמעותי גם מבחינת קידום האתר בגוגל.

איך לשלב את השמירה על הנגישות עם הקידום בגוגל?

הנגשת אתרי אינטרנט היא כאמור לא רק חובה מבחינת החוק וצעד חשוב בדרך לצדק חברתי ולשוויון, אלא גם מהלך נכון עבור כל מי שרוצה לזכות בציון גבוה ככל האפשר מגוגל ומשאר מנועי החיפוש – ציון שמבטיח הופעה במיקום בולט בחיפושים רלוונטיים.

הנגישות המלאה עצמה מגדילה את נפח התנועה לאתר ומפחיתה את שיעור הנטישה. בנוסף לחלק בלתי מבוטל מהפעולות שמבוצעות לשם שמירת האתר מונגש היטב ישנה תרומה גם מבחינת קידום אתרים – למשל הוספתן של תגיות ALT תגיות מטה תיאור וכותרת, כמו גם ההקפדה על היררכיה מסודרת.

ל-A-2-Z הידע והיכולת לשלב באופן היעיל ביותר את השמירה על הנגישות ואת הקידום בגוגל, וכך ליצור את האתר הטוב ביותר, עם החשיפה הרבה ביותר ועם מידת ההתאמה המקסימלית לכל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.

WhatsApp chat