גוגל הוא שם נרדף למנוע חיפוש ובעצם לחיפוש מידע באופן כללי. בזמן שקראתם את המשפט הראשון כמה עשרות אלפי בני אדם בעולם נכנסו לגוגל כדי לקבל תשובה לשאלה שמעניינת אותם, ובסך הכל מתבצעות יותר מטריליון שאילתות בשנה. אחת הסיבות לשליטה המוחלטת של המנוע שהגו ופיתחו סרגיי ברין ולארי פייג’ – נתח שוק של כ-80% ביחס לכ-10% בלבד של המתחרה העיקרי, בינג – היא הניסיונות המתמידים של גוגל לספק ללקוחות, כלומר לכולנו, חוויית גלישה מיטבית.

מאפיין בולט נוסף של התנהלות החברה הוא שבחלק גדול מהמקרים נערכים ניסויים שונים, ואלה שמוכתרים בהצלחה הופכים לשיפורים קבועים. לפניכם חלק מהשינויים האחרונים בגוגל:

חיפושים ללא תוצאות

גוגל הוא מנוע חיפוש, אבל ישנם מקרים שבהם הוא פשוט עונה לשאלה שלנו ולאו דווקא מציג אתרים שעשויים לספק תשובה. כך למשל אם נשאל את גוגל כמה אינצ’ים הם 120 סנטימטר הוא יחשב עבורנו את הנתון ולא יפנה לאתרים שמציעים את השירות של המרת מידות, ואם נשאל מה השעה בפריז נקבל תשובה עוד לפני רשימה של אתרים שכוללים את האינפורמציה או מתמקדים בבירת צרפת באופן כללי. נכון לעכשיו זהו ניסוי בלבד, רק עבור שאילתות בשפה האנגלית, ולדברי אנשי החברה עדיין נבחנים היבטים שונים לגבי האופציה של חיפושים ללא תוצאות.

“תוצאות נוספות” במקום חלוקה לעמודים

ניסוי מעניין נוסף רלוונטי כרגע רק עבור גירסאת המובייל: במקום לחלק תוצאות חיפוש לדפים נפרדים יוצגו בפני הגולשים בסלולר התוצאות הראשונות ולאחר מכן יופיע כפתור “תוצאות נוספות” (או “גלול עוד”) שלחיצה עליו תפתח רשימה של אתרים רלוונטיים נוספים – מתחת לאלה הראשונים ולא במקומם. עוד כדאי לדעת כי מספר האתרים שמוצגים לפני הלחיצה על “תוצאות נוספות” נמוך ממספר האתרים שמופיע כיום בעמוד הראשון של חיפוש בגוגל.

הניסוי החל כבר בסוף 2017. אם הכפתור יאומץ, צפוי שינוי של ממש בתחום של קידום אתרים אורגני בגוגל. בהיעדר הפרדה מלאה של עמודי תוצאה, צפויה תנועה רבה יותר גם לאתרים שממוקמים כיום בעמוד התוצאות השני – וכל מקדם אתרים יהיה חייב לקחת זאת בחשבון.

“אולי יעניין אותך”

ניסוי נוסף שעשוי להשפיע במידה ניכרת על קידום אורגני בגוגל הוא הוספת חלונית שנקרא “אולי יעניין אותך”. חלונית זו מופיעה מתחת לשדה המוכר שבו אנחנו מזינים ביטויי חיפוש וכוללת 4 קטעים שמותאמים אישית לגולש הספציפי – 4 חיפושים שגוגל מאמינה שהם רלוונטיים עבורו. הניסיון להתאים לכל אחד מאיתנו תשובות ספציפיות, כלומר לנסות להבין מה מעניין אותנו, מבוסס על המידע הרב (מאוד) שגוגל צוברת עלינו, בעיקר דרך היסטוריית החיפושים שלנו אבל גם בזכות שירותים אחרים של החברה (יוטיוב, מפות ועוד).

עבור בעלי האתרים החלונית החדשה מוסיפה הזדמנויות להתבלט, וזאת באמצעות מיקוד תחומי העניין המוצגים באתר וכמובן אופטימיזציית מילות חיפוש. מבחינה זו “אולי יעניין אותך” דומה לאופציה של תוצאות עשירות (Rich Snippets), שגם היא מאפשרת לבעלי ומקדמי אתרים להציג את האתר לגולשים באופן מפורט ומושך יותר.

איך גוגל עוזרת לכולנו ואיך אנחנו נעזור לכם לקדם את האתר?

הניסויים הנ”ל הם רק חלק מהשינויים שניתן לראות בעמודי תוצאה של גוגל. בחברה מבינים היטב שיש לנו ציפיות גבוהות מתוצאות כל חיפוש, ובהתאם מקדישה משאבים רבים לשיפור חוויית המשתמש. התדירות הגבוהה של השינויים והניסויים, והשפעתם הרבה על קידום אתרים בגוגל, מחייבות תשומת לב מתמדת למגוון רחב של היבטים ופרטים – כך שעל-מנת למצות את הפוטנציאל של אתר מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מיומנים שמקפידים על התעדכנות מתמדת בכל הנוגע לגוגל.